טיפול בדיכאון באמצעות גישת -CBT

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

גישה טיפולית -CBT התפתחה בתחילת שנות ה- 70, כשאנשי המקצוע שאלו איך אפשר להעריך הצלחה של טיפול וליישם טכניקות אפקטיביות גם בטיפול קצר. את פריצת הדרך ניתן יהיה לזקוף לפסיכיאטר אהרון בק, שטען לראשונה כי טיפול בדיכאון על ידי שיחות משפיע ומשנה את המחשבה.  פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית CBT הינה תרפיה מודרנית שמאמינה שאפשר ליצור שינוי על ידי למידה ויישום של מיומנויות חברתיות, שליטה עצמית ופתרון בעיות למחשבה מגבילה שמובילה למחשבה לא יעילה. גישה זו מאמינה שכל אחד מסוגל ליצור שינוי ולהעצים את היכולות שלו. הגישה מתמקדת ב – עכשיו ואילו העבר רק נבדק כדי לחולל שינוי כעת ובזמן עתידי. על ידי שיטה זו  ניתן לחזור לתפקוד בריא ולראות תוך זמן קצר שיפור משמעותי במגוון של בעיות, כמו דכאון, חרדה ועוד.

מאפיינים של הטיפול התנהגותי קוגניטיבי CBT 

הטיפול בגישת ה-CBT – פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית, מעניק מנעד של פתרונות למצוקות רבות שהאדם חווה. השיטה תתמקד במענה לבעיה של המטופל בזמן אמת וביצירת שינוי שיוביל ליצירת עתיד הרבה יותר טוב בשבילו.  הרציונל הטיפולי – יש מקרים שמחשבות, דרכי התנהגות ומענה לבעיות שהתפתחו לאורך החיים וכבר לא קשורות לנושא – יהפכו למגבלה בזמן הווה. ההיגיון של הטיפול ההתנהגותי קוגניטיבי מתרכז על הבנת התהליך בתחום בו הבעיה התפתחה והצורה שבה היא ממשיכה לאחוז במטופל. לאורך הטיפול, המטופל ילמד את הבעיה וכיצד היא מתפתחת. מצד שני הוא ילמד איך לחולל בעצמו מהפך בחשיבה שלו, באמונות ובהתנהגות שלו, כדי להפחית את המצוקה הרגשית שהוא חווה.

מהלך הטיפול

הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי יתארך על 14-16 מפגשים בין המטופל לבין המטפל שלו, והא מובנה על יחסי אמון ועל הרבה שיתוף פעולה בין שניהם. הטיפול יתמקד ב- לקראת החלמה ויימשך גם – לאחר החלמה. בדרך להחלמה הוא מסייע למטופל בסבל הגדול ומפחית ממנו את הסימפטומים, מספק מענה מידי לבעיות ומלמד מיומנויות שמסייעות להתמודד עם הבעיה. בתום ההחלמה, הטיפול יעזור לשמר את ההבראה שהצליח המטופל להשיג, ויקבע בו את ההתנהגויות החדשות שנלמדו.

קצר, ממוקד ומבוסס-מחקר

בשל היותו טיפול קצר מועד וממוקד בעיה ששם דגש רב על שיפור מידי של הסימפטומים, הוא מצליח להביא להקלה משמעותית בזמן קצר. תוצאות מהירות אלה תורמות לא פעם לחוויית ההצלחה וגם למסוגלות בקרב המטופל ותחושת הביטחון העצמי שלו מתחזקת, שכן הוא מרגיש כי הוא מסוגל לעזור לעצמו.  שיטת הטיפול של CBT מתעדכנת כל הזמן בהתאם לכל ממצא חדש בתחום הפסיכולוגיה. היעילות שלה היא  הוכחה במחקרים רבים לאורך שנים ארוכות, במגוון אדיר של הפרעות שאוכלוסייה רבה כיום סובלת מהם.

מסייע לבעיות נוספות

מאחר ומדובר בטיפול ממוקד בסימפטומים הוא יכול לסייע בעוד בעיות כמו לדוגמא, בסימפטומים של חרדה חברתית, כמו הזעת יתר והימנעות מדיבור מול קהל, אך הוא לא בהכרח יבחן את הסיבות מדוע למעשה התפתחה החרדה החברתית אצל אותו מטופל. בנוסף, חשוב לזכור שטיפול מסוג זה דורש מהמטופל להיות אקטיבי ולהכין את כל שיעורי הבית שהוא מקבל. חלק ניכר מהעבודה תיעשה באמצעות המטופל כשהוא לא נמצא מול המטפל, אלא לבד ולכן תידרש לכך מוטיבציה ואמונה.

המאמר נכתב ע"י מכון "בטיפול – אורי פוקס" הנותן מענה מקצועי לטיפול בחרדות, דיכאון, ביטחון עצמי ומחזיר את השליטה לידיים.

 

תוכן עניינים